Abstract:
Artykuł dotyczy analizy nowo zdiagnozowanej przyczyny zużycia profili kół wagonu towarowego. W pracy przybliżono możliwe przyczyny nierównomiernego zużycia kół zestawów kołowych w wagonach towarowych znane z literatury, jak również podano nową hipotezę. Nowa rozpatrywana w pracy przyczyna nadmiernego zużycia kół zestawów kołowych dotyczy nieprawidłowej ich orientacji względem ramy wózka. Sytuację taką zdiagnozowano w wagonach towarowych posadowionych na wózkach z rodziny Y25, w wyniku niepoprawnego procesu naprawy ramy wózka i regeneracji maźnic. W pracy przedstawiono wyniki pomiarów przeprowadzonych na rzeczywistym wagonie towarowym oraz identyfikację zużyć i geometrii elementów pojazdu. W celu ilościowej analizy wpływu niepoprawnie zorientowanych osi zestawów kołowych na wielkość zużycia kół powstał model numeryczny, opisujący dynamikę ww. wagonu towarowego. Obliczenia numeryczne przeprowadzono przy różnych scenariuszach prędkości i geometrii toru oraz kilku wariantach zukosowania zestawów kołowych. Otrzymane z badań numerycznych wyniki wykazały istotny wpływ nierównoległości osi zestawów kołowych na nierównomierne zużycie profili kół. Zaprezentowana w pracy teza poparta wynikami badań może w znacznym stopniu wpłynąć na poprawę technologii wykonywania napraw układu biegowego oraz warunki utrzymania towarowego taboru kolejowego. Pozwoli także na redukując kosztów napraw zestawów kołowych i wydłużenie okresu ich eksploatacji.
Keywords:
zużycie kół, dynamiki pojazdów, badania numeryczne, transport towarowy
Affiliations:
Zbieć A. | - | Railway Research Institute (PL) |
Konowrocki R. | - | IPPT PAN |